zdana podrzędne dopełnieniowe

blog statecznej panienki

Temat: J. Polski > Rozbior zdania zlozonego
Wyszykowawszy tedy zbroję,/ nadawszy nazwę swemu podjezdkowi [i] przybrawszy sobie imię jak na bierzmowaniu,/ osądził,/ że nie pozostaje mu nic innego, jak wyszukać damę,/ w której by się zakochał.


7 do 6 zdanie podrzedne przydawkowe
6 do 5 zd podrzedne przydawkowe
5 do 4 nadrzedne dopelnieniowe
4 do 3 zdanie wspolrzednie laczne z imieslowowym rownowaznikiem zdania
2 do 1 zdanie nadrzedne dopelnieniowe z imieslowowym rownowaznikiem zdania.

Prosze o korekte, to jest wyzej moja wersja, praktycznie jestem pewny ze zle - wiec zwracam sie o pomoc.

Pozdrawiam
Źródło: forum.szkola.net/viewtopic.php?t=1519



Temat: Pomoc przy zadaniach domowych
1. W podanym tekście podkreśl zdania złożone podrzędnie dopełnieniowe i obok sporządź ich wykresy.



Z pewnym obawami wziąłem udział w konkursie mitologicznym. Nie byłem pewien swojej wiedzy, ale pytania nie były zbyt trudne. O tym, że zostałem jednym z laureatów, dowiedziałem się z internetu. Moja radość była ogromna, ponieważ nagrodą był wyjazd do Grecji. Ucieszyłem się, że będę mógł na własne oczy zobaczyć zabytki starożytnej kultury.Zastanawiam się, jakie wrażenie zrobi na mnie Grecja.



2. Uzupełnij zdania tak, aby powstały zdania złożone podrzędnie dopełnieniowo.



Zastanawiałem się.............................................

Prosiłem.............................................

Przepraszam.............................................

Rozmyślam.............................................



Byłbym wdzięczny, gdyż nie było mnie na lekcjach o tym, a nie chcę źle zrobić.
Źródło: kolekcja24.pl/viewtopic.php?t=544


Temat: Pomoc przy zadaniach domowych
Zostało mi jeszcze to zadanie do zrobienia:



1. W podanym tekście podkreśl zdania złożone podrzędnie dopełnieniowe i obok sporządź ich wykresy.



Z pewnym obawami wziąłem udział w konkursie mitologicznym. Nie byłem pewien swojej wiedzy, ale pytania nie były zbyt trudne. O tym, że zostałem jednym z laureatów, dowiedziałem się z internetu. Moja radość była ogromna, ponieważ nagrodą był wyjazd do Grecji. Ucieszyłem się, że będę mógł na własne oczy zobaczyć zabytki starożytnej kultury.Zastanawiam się, jakie wrażenie zrobi na mnie Grecja.



Pomoże ktoś?
Źródło: kolekcja24.pl/viewtopic.php?t=544


Temat: Alternatywa 2 +18
tak, to była moja propozycja.



Cytat:

Przez chwilę gapili się na swego wybawcę, zastanawiając się co zrobi.

przecinek po 'się'


BZDURA!


Cytat:
Taa, widziałeś jak się do tego pali


przecinek przed 'jak'


Podobnie jak wyżej - bzdura.


o boże, gdzie ja mam oczy. nie po 'się' tylko przed 'co'
czekaj, tak, po 'się', czyli przed 'co'. tylko że chodziło o to drugie ; o

a w drugim, mój drogi, to nie bzdura.

to zdanie złożone podrzędnie dopełnieniowe

Co widziałeś? Ano to jak się do tego palili.
Widziałeś, jak się do tego palili.
Źródło: onepiece.com.pl/forum/viewtopic.php?t=839


Temat: Mała złośnica (Odsłona nr. 43) 13.11
Odcinek? Yyyyyyyyy dobre pytanie. Ale nie znam odpowiedzi.
Teraz muszę sie uczyć z polskiego. Całkowicie nie rozróżniam zdań podrzędnie złożonych z podrzędnym orzecznikowym, przydawkowym, dopełnieniowym i jeszcze tam jakimś. Jak to opanuję to pomyślę o tym.
Źródło: telenowele.fora.pl/a/a,13992.html


Temat: Diabeł tkwi w szczegółach... ;-)
Jeżeli chodzi o reakcje uczniów na metody aktywizujące, to byłam trochę zaskoczona aktywnością gimnazjalistów ,zwłaszcza uczniów klas trzecich, bo była to już młodzież trochę "zmanieryzowana"

Na przykład na zajęciach, w trakcie których analizie poddawane były wypowiedzenia wielokrotnie złożone zaproponowałam następujące ćwiczenia:
1. Uczniowie zostali podzieleni na cztery grupy. Otrzymali kartki z poleceniem:
Z rozsypanki wyrazowej utwórz wypowiedzenie wielokrotnie złożone. Dokonaj jego analizy i sporządź wykres
Młodzież była mile zaskoczona, że musi sama zbudować zdanie, które następnie podda analizie. Poczuli się jak twórcy
2. Następne ćwiczenie również okazało się trafione:
Praca w tych samych grupach, uczniowie otrzymali polecenie:
Ułóż wypowiedzenia wielokrotnie złożone, odpowiadające podanym wykresom:
1
2
3
1-zdanie główne
2-zdanie podrzędne wobec pierwszego, dopełnieniowe
3-zdanie podrzędne wobec drugiego, przydawkowe
Jakież było ich zdziwienie, gdy okazało się, że muszą utworzyć konkretny typ zdania, pomyśleć, pokombinować
Zaproponowałam im następnie zadanie domowe:
Podane zdania nadrzędne uzupełnij wskazanymi typami zdań podrzędnych.

Wiadomo,
( zdanie podmiotowe)
( zdanie przydawkowe)


Powiedziano nam,
(zdanie dopełnieniowe)
(zdanie przydawkowe)


Spotkałem kolegę
(zdanie okolicznikowe czasu) (zdanie przydawkowe)

Jeżeli dobrze pamiętam, to na następnej lekcji z gramatyki gimnazjaliści przekrzykiwali się, kto poda swoje propozycje zdań

Tą lekcję, na której główną rolę odegrali uczniowie i podczas której nie widziałam min zmanieryzowanego i znudzonego państwa, traktuję jako swój mały, pierwszy sukces
Źródło: 45minut.pl/forum/viewtopic.php?t=573


Temat: sprawdzenie zdań (Polski- gramatyka)
Będę bardzo wdzięczna, jeśli sprawdzicie czy dobrze zrobiłam te zdania, przynajmniej niektóre. (nie chodziłam do szkoły kilka dni i nie wiem czy dobrze robiłam) Trochę ciężko to napisac tutaj, ale się chyba domyślicie o co chodzi. :
1. Kobieta wyjaśniała, że leśniczy wybrał się z żoną na chrzciny do kolegi, ale mają wrócić przed nocą, bo teraz na drogach kręcą się różni ludzie.

kobieta wyjaśniała- 1
(co?)
że leśniczy wybrał się z żoną na chrzciny do kolegi- 2
ale mają wrócić przed nocą- 3
(dlaczego?)
bo teraz na drogach kręcą się różni ludzie- 4

2:1- zd.podrzędnie złożone dopełnieniowe
3:2- zd współrzędnie złożone przeciwstawne
4:3- zd. podrz. zł. okolicznikowe przyczyny

2. Kaftan łososiowy, który miał na sobie przemókł, zimno mu było i drżący zbliżył się do ognia.

kaftan łososiowy, który miał na sobie-1
przemókł (on)- 2
zimno mu było- 3
i drżący zbliżył sie do ognia- 4

1- zdanie nadrzędne
2:1- zd. współrzędnie złożone łączne
3:2- zd. - | | -
4:3- zd. - | | -

3. Pan Michał Wołodyjowski zaręczał, że mogą sie od niego pomocy spodziewać, bo to nie taki człowiek, żeby miał przyjaciół w nieszczęściu opuszczać.

Pan Michał Wołodyjowski zaręczał- 1
(o czym?)
że mogą sie od niego pomocy spodziewać- 2
(dlaczego?)
bo to nie taki człowiek,żeby.... - 3

2:1- zd. podrz. zł. dopełnieniowe
3:2- zd. podrz, zł. okolicznikowe przyczyny

4. Właśnie dwukonna bryką wjechał młody panek i obiegłszy dziedziniec zawrócił przed ganek, wysiadł z powozu, konie porzucone same, szczypiąc trawę ciągnęły powoli pod bramę.

właśnie dwukonną bryką wjechał młody panek- 1
i obiegłszy dziedziniec zawrócił przed ganek- 2
wysiadł z powozu- 3
konie porzucone same-4a
szczypiąc trawę- 5
ciągnęły powoli pod bramę- 4b

1- zd. nadrzędne
2:1- zd. współrzędnie złożone łączne
3:2- zd. współ. zł. łączne
4a:3- zd. współ. zł łączne
4b:5- zd. podrz. zł okolicznikowe sposobu

i to 4 zdanie mam na bank źle

5. Danusia widząc co się dzieje przelękła się z początku tak, iż dech zaparło jej w piersi.

Danusia- 1a
(kiedy?)
widząc co się dzieje- 2
przelękła się z początku- 1b
tak, iż dech zaparło jej s piersi- 3

2:1a,b- zd. podrzędnie złożone okolicznikowe czasu
3: 1b- zd. podrzędnie zł. okolicznikowe sposobu

[ Dodano: 2009-09-20, 22:05 ]
Źródło: forum.szkola.net/viewtopic.php?t=3378